Een V-snaar wordt meestal vervangen omdat deze versleten is. U kunt dat zien omdat deze dan gaat afrafelen of wanneer hij begint door te slippen. De V-snaar wordt ook altijd vervangen bij een grote beurt maar het is ook aan te raden om de v-snaar te vervangen bij een kleine beurt.
Richtprijs:
In de variokoppeling zitten rollen die door de naar buiten slingerende kracht (centrifugaalkracht) naar buiten geslingerd worden. Hierbij rollen zij door de geleiders (een schuin lopende baan) en verplaatsen zo de beweegbare schijf. Door deze constructie moet je bij controle op een aantal punten letten:
Zijn de rollen van het juiste gewicht?
T zware rollen worden te langzaam naar buiten geslingerd.
Te lichte rollen worden te snel naar buiten geslingerd.
De Variateur (Vario) heeft als taak de motor op een constant toerental te laten draaien, dit gebeurt dankzij de rolletjes, die tijdens het optrekken naar buiten rollen, dit is dus als het ware de versnelling van je scooter. Wordt de diameter van de V-snaar bij de vario groter, en bij de koppeling juist kleiner.
Zo benut je dus het vermogen van je motor het best. Maar de motor blijft op het zelfde aantal toeren draaien, dus moet er wel wat veranderen wil je een hogere snelheid krijgen.
De vario- bus/ring is een klein ringetje/busje die er voor zorgt dat de v-snaar niet naar een hogere versnelling kan klimmen waardoor je begrensd of beperkt in snelheid blijft.
Richtprijs:
€30,-
Richtprijs:
€75,-
Hier vind u meer informatie over de werking van vario en zijn onderdelen: