Bel-ons-0756415454

                                   Wij helpen u graag:

                                           075 -641 54 

Blog & Informatie

"Uw distributieriem is het meest cruciale onderhouds- factor van uw auto. Ik ga u uitleggen wat er gebeurt wanneer de riem knapt en hoe moeilijk is het om de dit zelf te vervangen?"

 

Wat is een distributieriem?


Een distributieriem is een geribbelde riem die langs uw motor op een specifieke manier geplaatst is en er voor zorgt dat de slinger en de nokkenassen op tijd blijven staan.
Hoofdzakelijk, houd het de bovenhelft van de motor (Cilinderkop, kleppen) synchroon met de onderste helft (Carter, zuigers),
 


Heeft mijn auto een distributieriem?


Heeft u een auto ouder dan 1990, dan is heeft u vrijwel zeker een distributieriem. Sommige nieuwe autofabrikanten, zoals Audi, gebruiken nog steeds distributieriemen in hun ontwerpen. Maar onder het mom van duurzaamheid zijn vele fabrikanten overgestapt op het gebruiken van metalen kettingen, die in theorie de hele duur van de motor mee aan!
Mijn advies is dan ook om of onder de motorkap te zoeken naar een stikker of in uw boekjes te zoeken naar het onderhouds- schema van de distributieriem! Heeft u geen stikker of onderhoudsschema? Bel dan even met Qualitymotors.nl 075 641 54 54 dan zoeken wij dit gratis voor u uit!
 


Wanneer is het tijd om mijn distributieriem te vervangen?


Fabrikanten adviseren verschillende schema's en handelingen voor een distributieriem vervanging, maar de vuistregel is ongeveer om de 100.000 kilometer of elke 5 jaar, welk van de twee eerst komt!
 


Wat gebeurt er met mijn motor als mijn distributieriem knapt?


Dat verschilt, er zijn twee verschillenden typen motorconfiguraties: inmenging, en niet-inmenging.
Een inmenging type motor betekent dat de klep zijn slag en de zuiger zijn slag dezelfde ruimte opnemen in de cilinder, de distributieriem zorgt er dus voor dat ze niet tegen elkaar aan slaan, omdat ze dus hun slag op een andere tijd maken.


Als de distributieriem knapt, slaan deze twee objecten tegen elkaar in, wat er voor zorgt dat de kleppen krom slaan (gebruikelijk), de cilinder en/of de nokkenas beschadigen en mogelijk schade aan de zuiger en cilinder wand.
Hoewel het mogelijk is dat er geen schade ontstaat als de distributieriem van een inmenging motor, is het vrijwel altijd wel het geval!

In een niet inmeng motor, bevinden de zuigers en de kleppen zich niet in dezelfde ruimte, dus mocht de distributieriem knappen ontstaat er geen schade aan de zuigers of kleppen. In theorie vervangt u gewoon de distributieriem en de auto kan gewoon verder rijden.
 


Hoeveel kost het om mijn distributieriem te laten vervangen?


De kosten om uw distributieriemen te laten vervangen kan heel erg variëren, wij van Qualitymotors reken voor de arbeidsintensieve klus €250 incl btw exclusief de distributieriem, waterpomp en eventueel verder benodigde materialen afhankelijk van merk en model. Een distributieriemset incl. waterpomp kost gemiddeld rond de €250 tot €350 euro evenals afhankelijk van merk & model.
Totaal moet u denken aan een kosten plaatje van €500 tot €650.  

Voorbeelden uit de praktijk:
 

  • Peugeot, 407 Coupe 2.2 – Arbeid €250 + Distributieriemset & waterpomp €265 + Bijbehorende benodigdheden €12,50. =€ 527,50 inclusief btw.
  • Volkswagen Golf 2003 - Arbeid €250 + Distributieriemset & waterpomp €265 + Bijbehorende benodigdheden €12,50. =€ 527,50 inclusief btw.
  • Subaru Forester 2.0 1998 - Arbeid €250 + Distributieriemset & waterpomp €295 + Bijbehorende benodigdheden €15,00. =€ 560,00 inclusief btw.

Waarom een grote beurt belangrijk is! 13-05-2016

 


Vandaag post Qualitymotors.nl een informatief stukje met de titel "Waarom een grote beurt belangrijk is!".

Het verschil tussen een kleine en een grote beurt varieert steeds meer voor auto's, het is sterk kilometer- en/of tijds- afhankelijk wat er precies in een onderhoudsbeurt uitgevoerd moet worden.


Op http://qualitymotors.nl/Grote-beurt-auto/ kunt u een vrijblijvende offerte/prijsopgave specifiek voor uw auto ontvangen in deze offerte/prijsopgave krijgt u precies wat er gaat gebeuren en wat de totale kosten zullen zijn.

 


Wat is een grote beurt exact?

  • Een grote onderhoudsbeurt is een (half)jaarlijkse, voornamelijk kilometerafhankelijke inspectie van uw auto.

  • Tijdens deze cruciale onderhoudsbeurt wordt uw auto volledig nagelopen op alle mogelijk slijtage en veiligheids- punten van uw auto (variabel van 50 tot wel 100+ controle punten!) Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Vloeistoffen, Remwerking, Band- Profiel & Conditie!

     

  • Naast de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden van een grote beurt zoals het verversen van de olie en filter, kan in overleg met u ook de eventueel gevonden slijtagereparaties punten verholpen worden!

     


Wat is complementair onderhoud bij een grote beurt?
Complementair onderhoud is kilometer en/of tijdafhankelijk. Complementair onderhoud betekent het controleren en/of vervangen van specifieke onderdelen zoals bougie(s), interieurfilter, luchtfilter en de distributieriem.


Wat zijn slijtagereparaties bij een grote beurt?
Auto-onderdelen zijn aan slijtage onderhevig. Denk aan remmen, schokdempers en banden. Tijdens de grote beurt wordt hier ook op gecontroleerd en zo kan het blijken dat een onderdeel versleten of kapot is en vervanging toe is. Uiteraard bespreken wij dit natuurlijk eerst met u!


 

Wanneer moet uw auto een grote beurt krijgen?

  • Wanneer uw auto toe is aan een grote beurt hangt voornamelijk af van het type auto, de kilometerstand & het aantal kilometers die u per jaar maakt met uw auto

  • Qualitymotors.nl beschikt over alle benodigde informatie vanuit de experts zoals fabrikanten en kan u exact laten weten wat geadviseerd is om tijdig te vervangen/onderhouden en kan u daardoor ook een overzichtelijk kostenplaatje bieden.

 


Bent u benieuwd en wilt u meer weten twijfel dan niet om contact met ons op te nemen via de onderstaande gegevens!